Wat is dermatografie

Dermatografie is een een medische tatoeage methode om zowel kleurstoffen of vloeistoffen en medicijnen in de huid aan te brengen. Door middel van deze techniek kan je een verkleuring van de huid behandelen, maar zo ook bijvoorbeeld overmatig littekenweefsel verminderen en soepeler maken.

Tatoeageapparaat tatoeage-machine

Bij dermatografie worden met behulp van speciale entomologische naalden (ø 0,36-0,41 mm) kleurstofpigmenten in de juiste tinten uiterst nauwkeurig in de huid aangebracht. Dit gebeurt met een gemodificeerde tatoeage machine en met pigmenten die dermatologisch, bacteriologisch en pathologisch zijn getest. Allergische reacties op de gebruikte pigmenten kwamen tijdens de afgelopen 20 jaar slechts bij een zeer klein aantal behandelingen voor. De behandelingen zelf zijn in het algemeen vrijwel pijnloos, plaatselijke verdoving is meestal niet noodzakelijk. Dermatografie is daardoor voor vrijwel niemand belastend.

Het aantal behandelingen is uiteraard afhankelijk van de grootte en aandoening van het te behandelen gebied. Het resultaat is blijvend: uit eigen onderzoek is gebleken, dat na tien jaar in enkele gevallen slechts 10 procent van de kleurstoffen is vervaagd.
De esthetische effecten zijn zodanig, dat de aandoeningen niet meer storend zijn voor de patiënt en zijn omgeving. Veelal herwint de patiënt het zelfvertrouwen dat door de aandoening sterk verminderd was. Meer informatie over verwijzingen en vergoedingen vindt u op: http://www.huidtherapie.nl/dermatografie/.

littekenvoor littekenna